top of page

S čím umím pomoci

ZPÍVAT SI

avi-naim-uXsu-Mrf2cc-unsplash.jpg

Vypozorovala jsem, že lidé si všeobecně myslí, že zpívat buď umíš, nebo ne. Že je to jakási schopnost, se kterou se narodíš, nebo máš smůlu. A pokud to umíš opravdu dobře, můžeš to vypilovat a udělat ze zpěvu umění.

Nedá se říct, že by na tom nebyl kus pravdy, dovednost zpívat se opravdu projevuje s různou mírou talentu, někomu to jde snáz a lépe a třeba se rychleji učí nové písně než jiný. V tom se zpěv neliší od jiných dovedností.

Nicméně zazpívat si s radostí, přirozeně a čistě (tedy nefalešně) písničku nebo popěvek dokáže zkrátka každý, toť moje zkušenost. Pokud je to ale už dávno, kdy jste zažili příjemný, bezstarostný, třeba i očistný pocit při zpívání (nebo si na takový pocit ani nepamatujete), stojí před Vámi pár výzev. Těmi největšími jsou projevit odvahu vnořit se hlouběji do vnímání sebe sama, nechat vyplout na povrch to, co je potřeba pročistit, postavit se za sebe a být autentický/autentická tady a teď.

Dobrá zpráva je, že Váš hlas na tyto výzvy čeká a je připraven Vám pomoci se s nimi vypořádat. Pokud potřebujete nasměrovat nebo doprovodit na této cestě k (opětovnému) získání radosti z prozpěvování si, ráda Vám budu stát po boku.

ZPÍVAT PŘED PUBLIKEM

Pravdou je, že každý hlas má své limity, ty jsou ale zpravidla daleko za hranicí toho, kde se domníváme, že jsou. Velmi často nás omezuje naše mysl, která dokáže přesvědčivě shazovat naši sebedůvěru. Našeptává: “To už je těžký, na to nemáš.” A co vlastně nemáš? Potřebný rozsah hlasu? Talent? Zkušenosti? Um?

Z mých zkušeností vyplývá, že převážná většina písní, které si lidé touží zazpívat a které si k nim najdou cestu, jsou v jejich možnostech. A co víc, v jejich možnostech je především zazpívat si je s lehkostí a promítnout do nich své aktuální, autentické “já”. A to je klíčové.

Jednou z cest je vyjádřit příběh písně. Bezmála každá píseň má svůj příběh a ve chvíli, kdy ji interpretujete Vy, je to příběh Váš. Vězte, že ve většině písní je obsažen i Váš příběh nebo právě dominující pocit, přání, touha, záměr, sdělení….. A pokud ji chcete zpívat, je Vaším úkolem ho najít. Ač to tak možná nevypadá, není to úkol těžký, naopak. Písně (jak melodie, tak texty) nám nabízí širokou paletu možností. Důležité je být v danou chvíli sám sebou, vnímat se, cítit se a zvolit si, co toužíte právě teď ze sebe (nebo do sebe) “vyzpívat”. Pokud se Vám to podaří, budete překvapeni, co všechno Váš hlas v takový moment dokáže zazpívat, vyzpívat. To funguje i v případě, kdy necháte sebou (s Vámi rezonující) píseň prostě jen “protékat”. Tělo se synchronizuje s Vaší myslí a s Vaším záměrem, který vyvěrá mnohdy z hloubi srdce, a budou se dít divy.

Netroufnu si tvrdit, že se v každém případě budou dít okamžitě v maximální míře, ale s jistotou můžu tvrdit, že se svým hlasem vyjádříte ve větším rozsahu, lehčeji, s větší intenzitou, jasností a autenticitou. A spojíte se se sebou samými.

dylan-brown-JDvrkkkCCnw-unsplash.jpg

MLUVENÝ PROJEV

william-moreland-GkWP64truqg-unsplash.jpg

Jak na to, abyste se cítili dobře, uvolněně, sami sebou, když máte mluvit před lidmi?

Každý lidský hlas má specifické vlastnosti, výšku, barvu, sílu.... Žádné dva hlasy na světě nejsou totožné. Do určité míry jsou tyto vlastnosti dány fyziologicky, ale do velké míry je dokážeme ovlivnit, protože se na nich podepisuje řada faktorů, se kterými umíme pracovat. Zásadní je uvědomit si, že náš hlas nevzniká v krku, jeho zdrojem nejsou pouze hlasivky. Do akce je potřeba zapojit celé tělo. Pokud je Vaše tělo pasivní, tedy konkrétně především střed Vašeho těla, je pasivní v první řadě i bránice, klíčový to sval při vzniku hlasu. Zjednodušeně řečeno, pokud bránice nepruží, Vy se u mluvení i zpívání nadřete, protože svůj hlas z těla, dá se říct, musíte vytlačovat. Nebo se naopak namáhat nechcete, necháte hlas “ležet ladem” a tím pádem není zvučný a není možné si s ním jakkoliv hrát. Další podstatnou nevýhodou pasivního těla je mělké dýchání, které (kromě řady jiných mínusů) opět nedovolí probudit bránici a síla v hlase chybí. 

Práce s tělem je ale pouze jedna strana mince. Tou druhou je práce s myslí (Co je Vaším aktuálním záměrem a cílem sdělení? Souzníte s ním?) a hlubšími rovinami psychiky. V těch se často ukrývají překážky na cestě vyjádření se skrze hlas. Většinou to nejsou omezení pouze aktuální, ale mnohdy i z hluboké minulosti nastřádaná. Ta je potřeba postupně objevit, prohlédnout, přiznat a rozpustit. Tématem, které vyplouvá na povrch takřka vždy, je otázka sebehodnoty a sebelásky.

Cesta hledání skutečného potenciálu Vašeho hlasu nemusí být snadná, čekají Vás výzvy a změny na více úrovních. Dobrá zpráva ale je, že je otevřená každému, kdo projeví odvahu a odhodlání se na ní vydat. A co bude odměnou? Objevování Vašeho uvolněného, svobodného a sebevědomého hlasu, který je Vaším autentickým otiskem, a se kterým se cítíte být ve spojení. 

Myslel jsem, že jdu pracovat se svým hlasem a učit se zpívat. To vše se dělo, ale současně se skrze tuto práci otevírala hlubší témata ke zpracování. Nevěděl jsem, jestli pracuji s hlasem nebo jsem na nějaké hlubinné terapii. To, co Simona dělá, má ohromný přesah a jde to do hloubky - je to léčivé.

Doporučuji všem, kteří se chtějí svobodně projevovat a současně se nebojí nahlédnout do sebe.

- Václav Kocan

Vždycky jsem toužila být zpěvačkou, ale bála jsem se svůj hlas otevřít a sdílet ho s lidmi. V intimních chvílích jsem se odvážila zpívat sama a u toho si představovala, jak zpívám pro davy lidí. Když jsem začala zpívat se Simonou,  netušila jsem, jak moc budou naše hodiny pro mě obohacující a kolik se toho díky zpěvu můžu dozvědět o sobě. Dnes už vím, že zpívat chci hlavně pro sebe a že můj hlas je odrazem mého vnitřního ladění, které díky skvělým a hlubokým hodinám se Simonou něžně a zároveň efektivně ladíme. Každá hodina je pro mě jako výlet do mého vnitřního světa, ze kterého se díky zpěvu dostává na povrch tajemná moudrost

- Kateřina Andělová

Setkání se Simonou bylo pro mě výjimečné a to z mnoha důvodů. Mezi učitelem a studentem
zpěvu musí být vzájemná důvěra a sympatie, to byl základ, na kterém jsme budovaly naši
tvorbu. Měla jsem již několik učitelů zpěvu, ale poprvé jsem díky výuce Simony u cvičení hodně zapojovala celé tělo. Zábavným procvičováním těla a prací s dechem jsem se uvolnila a zároveň zpevňovala a můj hlas se posazoval, otevíral. Postupně jsem se dostávala k určité lehkosti projevu a přitom vnitřní intenzitě.  Zpěv se
Simonou je o objevování všeho, co se ve vás skrývá.

- Michaela Badinková

bottom of page